Mulți antreprenori pot cădea în capcana culturii conformismului, încercând să își ajusteze comportamentul sau alegerile afacerii în funcție de normele și tradițiile sociale existente, evitând, astfel, riscul de a devia de la status quo-ul cultural și social acceptat.
În articolele trecute am vorbit despre inovație și cum impactul socio-cultural și istoric al României poate transforma experiența antreprenorială într-un succes. Acum, însă, vom aborda partea mai puțin plăcută a acestei lame cu două tăișuri, și ne vom focusa pe aspectele negative ale culturii conformismului și cum atrage, după sine, eșecul într-o afacere.
Respectul pentru autoritate și ierarhie duce la o abordare conservatoare în luare deciizilor de afaceri. Antreprenorii pot deveni reticenți în asumarea riscurilor și explorarea noilor oportunități, din teama de a nu încălca normele stabilite și de a nu pune în pericol armonia socială. De aceea, sunt înclinați să caute aprobarea și îndrumarea autorităților sau liderilor organizaționali în luarea deciziilor și gestionarea afacerilor. Acest lucru poate reduce drastic autonomia și inițiativele, împiedicând dezvoltarea unui mediu antreprenorial dinamic și inovator.
Într-o cultură a conformismului, căutarea aprobării și îndrumării din partea autorităților sau a liderilor organizaționali poate crea o dependență care va stârpi, în cele din urmă, implicarea, intiativa, și proactivitatea. Prin limitarea spiritului și independenței antreprenoriale, afacerile, inevitabil, vor stagna, iar acest lucru va conduce către lipsa de evoluție. În lumea afacerilor, lipsa evoluției ne îndreaptă în mod cert către eșec.
Aceste lucruri vor atrage după ele, automat, lipsa de responsabilitate și asumare. Cultura conformismului promovează o atitudine pasivă în rândul antreprenorilor, aceștia fiind tentanți să își îndrepte acțiunile în conformitatea așteptărilor sociale, în loc să își assume controlul și responsabilitatea pentru succesul și dezvoltarea afacerilor.
Știm cu toții că într-un mediu cultural dominat de conformism, non-conformitatea este, de cele mai multe ori, marginalitată, dacă nu chiar sancționată. Nu au fost puțini cei care au întâmpinat rezistență și opoziție din partea celor din jur în momentul în care au încercat să își exploreze viziunile neconvenționale.
De ce important să NU sancționăm non-conformitatea? Simplu! Limitează diversitatea și inclusivitatea. Într-o eră a schimbărilor și evoluțiilor constante, teama de a nu ieși în afara normelor sociale nu face decât să limiteze creativitatea și puterea inovației. Reticența de a recruta talente diverse care pot aduce un plus de valoare afacerii va constrânge în mod cert evoluția afacerii, va reduce competitivitatea din piață, și va favoriza inechitățile sociale și economice.
Din păcate, sancționarea non-conformității este și principala cauză a perpetuării stereotipurilor și prejudecăților, mai ales când este vorba de de gen, etnie, sau alte caracteristici sociale, creând bariere pentru persoanele care nu se încadrează în normele existente.
Nu este o surpriză că antreprenorii care se conformează normelor și așteptărilor existente pot beneficia de avantaje și chiar resurse suplimentare, în detrimetrul celor care încearcă să își urmeze viziunile mai puțin convenționale. Acest fapt împiedică accesul echitabil la oportunitățile, resursele, și investițiile necesare pentru succesul în mediul antreprenorial.
Limitarea colaborării cu alte persoane sau organizații pentru dezvoltarea și promovarea afacerii poate deveni o adevărată provocare, iar de cele mai multe ori, aceasta este una dintre principalele cauze ale eșecului.
Teama de eșec și stigmat este adânc înrădăcinată în mentalitatea oamenilor, dar și pilonul pe care s-a construit cultura conformismului.
Mulți antreprenori refuză să își asume riscuri sau să încerce abordări noi care s-ar putea depărta de normă, dar care ar putea aduce mult mai multe beneficii comunității, doar din teama de a nu fi respinși și stigmatizați în cazul unui eșec.
Din păcate, aceasta este realitatea cu care ne confruntăm. Într-un mediu de afaceri în care este mai ușor să nu depășești anumite bariere trasate cu prejudecați și stereotipuri, nu ne dăm voie să evoluăm și să explorăm, din teama de a nu fi marginalizați sau de a nu rămâne cu “pata” unui eșec sau faliment.
Ceea ce s-a uitat și pierdut complet din vedere este că a fi creativ este o virtute, a greși e omenesc, și a inova este o necesitate.
Un prim pas spre inovație este incoporarea tuturor elementelor socio-culturale negative într-o abordare pozitivă, și transformarea lor în strategii de success.
Mai multe despre noi gasiti pe franciza.rombeer.ro sau rombeer.ro