5 moduri prin care lipsa încrederii în sine poate afecta negativ o afacere, sau cum poți DEPĂȘI acest mit
Lipsa încrederii în sine afectează automat și încrederea în ideile de afaceri. Indiferent de cât de bună ar putea fi o idee, în momentul în care începem să ne punem întrebări existențiale cu privire la utilitatea sau succesul ei, am dat deja cel puțin 10 pași înapoi.
Primul pas spre schimbarea mentalității este acceptarea faptului că “încrederea în sine” este un mit. Oricât de buni am fi într-un domeniu sau mai multe, oricât success am avea, suntem oameni, până la urmă, iar încrederea în sine poate fluctua de la un moment la altul, de la o interacțiune la alta. În sinea noastră, ne confruntăm cu îndoieli, preconcepții, și temeri, însă ce este important, este să nu le lăsăm să ne domine judecata. Așa se construiește încrederea în sine și, implicit, încrederea în ideea de afacere!
Cum ne dăm seama că ne lipsește încrederea?
Din dorința de a fi stăpâni pe situație, de cele mai multe ori ajungem să facem compromisuri care, pe termen lung, pot deveni toxice pentru afacere. La prima vedere, mai ales când e vorba de un start-up, deciziile pe care le luăm nu par a fi compromisuri, pentru că ni le justificăm drept strategii de afaceri care vor ajuta la creșterea treptată. Ce facem, de fapt, este să ne mințim cu o falsă senzație de asumare a ideii de afaceri, fară a urma vreunul din pașii de validare prezentați anterior.
Așadar, cum ne dăm seama ce este un compromis?
Prețul produsului sau serviciului oferit este prea mic în raport cu valoarea și calitate pe care le oferă
Este important ca fiecare antreprenor să cunoască valoarea produsului pe care îl oferă. Este de reținut că un preț exagerat nu aduce plus valoare produsului sau serviciului!
Atunci, ce este de făcut în acest caz?
- Conștientizarea pieței – identificarea segmentelor de piață care înțeleg calitatea, o apreciază, și sunt dispuse să plătească pentru ea, reprezintă pilonul fundamental pe care trebuie să se clădească strategia unui preț. Odată ce s-au identificat aceste segmente și s-a stabilit strategia, trebuie începută educarea clienților cu privire la avantajele și calitatea produsului, astfel încât încrederea și satisfacția acestora să crească.
- Comunicarea eficientă a valorii produslui – antreprenorii trebuie să își gândească strategiile de marketing în așa manieră încât să scoată în evidență atuurile, caracteristicile unice, diferențele față de competiție, pe care produsul sau serviciul le posedă. Mesajul transmis trebuie să fie clar, concis, ușor de înțeles, și, cel mai important, ușor de reținut!
Lipsa încrederii în propria persoană și în propriile idei
Ne uităm cu admirație la persoanele care vin cu o idee “creață” care are și succes, și, în sinea noastră, ne-am dori să avem curajul de a pune în practică acel gând mai zurliu despre care credem că ar putea fi valorificat. Dar, de cele mai multe ori, dăm înapoi, pentru că nu considerăm că merită investiția sau că va atrage atenția cuiva.
Cu acest tip de mentalitate ne-am trasat singuri primele bariere și ne-am limitat, în aceeași măsură, oportunitatea de a crește încrederea în propria persoană și în ideile pe care le avem.
Cum putem să scăpam de aceste bariere mentale?
- Feedback și validare externă – solicitarea feedback-ului și validarea ideilor de afaceri din surse externe, precum potențiali clienți, alți antreprenori, mentori, potențiali investitori, experți din industria de interes, pot oferi confirmarea necesară că ideile sunt valide. Dar ce facem în cazul în care primim un feedback negativ? Simplu! Ajustăm ideea conform feedback-ului primit. Orice opinie legată de produsul sau serviciul pe care dorim să îl promovăm ne aduce o sursă prielnică de a învăța și de a ne dezvolta.
- Dezvoltarea rezilienței – construirea rezilienței este esențială pentru a face față unui potențial eșec și pentru a prinde încredere în resursele proprii. Integrarea într-o comunitate antreprenorială este un prim pas în a observa și învăța de la alți oameni din același domeniu, sau poate chiar domenii diverse, care pot oferi o altfel de viziune sau abordare.
Teama de a părăsi zona de confort
Da, este cald, bine, și predictibil în zona de confort, știm asta deja. Dar ce ne facem când lucrurile se schimbă, cerința pieței fluctuează, iar dorințele consumatorilor nu mai sunt aceleași? Ne adaptăm, sau îmbrățișăm retragerea și falimentul?
Părăsirea zonei de confort este un motiv valid de teamă, nu doar în afaceri, ci și în viață personală. Vine la pachet cu riscuri, terenuri și medii care nu au mai fost explorate, situații neprevăzute. Dar, dacă rămânem de bună voie în zona de confort, nu facem altceva decât să blocăm orice formă de dezvoltare, evoluție, și învățare. Nu facem facem decât să ne plafonăm, și să rămânem în urmă, până în punctul în care nu mai putem ține pasul cu dinamica vieții, a schimbărilor și transformărilor care se întâmplă zi de zi.
Așadar, cum părăsim zona de confort într-un mod confortabil?
- Riscul calculat – încurajarea și acceptarea riscului calculat poate ajuta la depășirea temerii de a ieși din zona de confort. Printr-o analiză riguroasă, se pot evalua toate riscurile potențiale și se pot estima probabilitățile, dar și impactul acestora asupra afacerii. Dezvoltarea unui astfel de plan poate minimiza consecințele negative.
- Planifacarea unei strategii flexibile – acest lucru permite adaptarea și ajustarea în funcție de schimbările mediului de afaceri. O reacție rapidă la schimbările din piață poate oferi un avantaj substanțial în optimizarea caracteristicilor produsului sau serviciului promovat.
Lipsa cunoștințelor și abilităților necesare
Unele persoane ezită în a-și urma visurile antreprenoriale din cauza lipsei de cunoștinte și abilități necesare pentru a începe și gestiona o afacere. Dar de ce ar trebui acest lucru să fie un impediment?
Răspunsul este că nu ar trebui să fie nici un fel de impediment în a urma un vis sau o idee, chiar dacă, în momentul respectiv nu dispunem de toate resursele.
Ce e de făcut?
- Colaborări și parteneriate – unde-s doi, puterea crește! Posibilitatea de a colabora sau forma parteneriate cu alți profesioniști, instituții, sau afaceri trebuie explorată. Chiar dacă lipsește expertiza, viziunea poate fi comună, iar plus valoarea adusă de fiecare parte implicată poate ajuta la construirea unui proiect inovator!
- Dezvoltarea și retenția talentelor – o echipă formată din oameni competenți, implicați, care împărtășesc viziunea și misiunea proiectului este vitală. De aceea, investiția în talente reprezintă un aspect crucial pentru succesul unei afaceri. Desigur, implică eforturi dedicate pentru identificarea, atragerea, și reținerea personalului calificat, dar nu se limitează aici. Investiția în dezvoltarea continuă a abilităților și competențelor acestora trebuie să devină parte din strategia de afaceri.
Comparația frecventă cu ceilalți
Este absolut uman să ne comparăm cu ceilalți. Nu numai că, în acest mod, ne autoevaluăm, dar și putem învăța pe baza experiențelor celor din jur despre ce e bine, și ce e mai puțin bine. Nici roata nu se reinventează, însă ne ajută să ne poziționăm față de schimbări, și să ne adaptăm mai ușor cerințelor în continuă transformare.
Cum abordăm acest lucru?
- Focusarea pe propria evoluție – în loc să pierdem vremea comparandu-ne constant cu cei din jur, ar trebui să investim acea energie în a ne concentra pe propria evoluție și progres. Menținerea motivației și încredere în sine se poate obține prin setarea obiectivelor realiste și monitorizarea progresului.
- Diversificarea portofoliului de produse sau servicii – diversificarea portofoliului este o practică foarte bună pentru a scăpa de nevoia constantă de comparație cu cei din jur, dintr-o activitate sau afacere similară. Nu numai că afacerea poate fi extinsă, dar prin diversificare pot apărea oportunități noi, și ajuta și la ieșirea din zona de confort!
Într-o era a schimbărilor la ordinea zilei, este absolut normal să avem îndolei și să preferăm siguranța zonei de confort. Din păcate, acest lucru nu aduce nici un beneficiu, nici pe plan personal, și nici profesional. Ce trebuie să învățăm este că încrederea în sine nu apare, pur și simplu, ci se construiește. Munca din spate poate fi asiduă, într-adevăr, însă și roadele sunt pe măsură!
Mai multe despre noi puteți găsi pe rombeer.ro și franciza.rombeer.ro